ACM verseny

ACM programozási verseny 2017.

 

A versenyről

Az ACM (Association for Computing Machinery) az egyik legrangosabb és legnagyobb informatikai társaság, 1977 óta évente meghirdeti nemzetközi programozási versenyét. A verseny során 3 fős csapatoknak kell néhány (7-8) angol nyelven megfogalmazott feladatot megoldaniuk. A verseny győztese az a csapat, amelyik a rendelkezésre álló 5 óra alatt a legtöbb feladatot oldja meg. A verseny olyannyira népszerű és világszerte elismert a programozó hallgatók körében hogy az előző évben több mint 80 ország közel 2000 egyeteméről jelentkeztek csapatok, hogy több lépcsőn keresztül eljuthassanak a döntőre. A versenyt három szinten rendezik meg:

  • országos
    A résztvevő csapatok helyileg saját egyetemükön versenyeznek, innen jutnak a legjobbak a következő körbe. Az országos verseny az ELTE hallgatóinak egyben egy egyetemi válogatóverseny is.
  • regionális (esetünkben közép-európai)
    2017. november 17-19 között Zágrábban rendezik a közép-európai regionális fordulót.
  • világ
    A verseny döntőjének 2018. április közepén ezúttal Peking (Kína) ad otthont. A nemzetközileg legjobbnak ítélt közel 100 csapat közé a közép-európai régióból általában két csapat jut.

Az ELTE IK a három legjobb csapatát delegálja a 70-80 résztvevős közép-európai regionális fordulóba, ahonnan a legjobbak a világdöntőbe jutnak.

Időpont és hely

Az országos verseny időpontja és helye:

  • Lovarda, 2017. október 8., 9:00-15:00
  • A verseny maga ténylegesen 10-kor kezdődik, de előtte lesznek kiosztva az azonosítók és a jelszavak, amiket majd használni kell a verseny ideje alatt. 9 órától kezdetét veszi egy rövid tesztverseny, ahol ismerkedni lehet az online kiértékelő rendszerrel.
  • A verseny a http://uva.onlinejudge.org portálon keresztül fog zajlani.

Kifejezetten javasoljuk a verseny oldalán regisztrálni és feladatmegoldásokon keresztül a verseny időpontjáig megismerkedni a beküldés mikéntjével, a lehetséges hibaüzenetekkel, egyáltalán magával az online kiértékelő rendszerrel.

Jelentkezés

  • Jelentkezési határidő: 2017. október 6. éjfél
  • A versenyre jelentkezni a horvath (at) inf.elte.hu címre, Horváth Gyula részére küldött emaillel lehet, a levél tárgya ACM2017 legyen.
  • Az email-ben szerepeljen egy választott csapatnév; továbbá a 3 csapattag neve, szakja, illetve emailcíme is (közülük kiemelve egyet, mint a kapcsolattartó elérhetőségét).
  • További kérdéseket is a horvath (at) inf.elte.hu címre lehet küldeni.
  • Jelentkezés előtt tessék megnézni, hogy a csapattagok megfelelnek-e a feltételeknek. A csapattagok azonos intézmény hallgatói kellenek hogy legyenek.
  • A továbbjutás feltétele, hogy a kapcsolattartó mint “coach” regisztrálja a csapatot és a csapattagokat (önmagát még egyszer hozzá kell adnia a csapathoz, nem csak mint edzőt, hanem mint versenyzőt is) az ICPC oldalon és ugyanott nevezze a csapatot a magyar versenyre. A Magyar verseny a CERC’17 egy alversenye, kérem hogy nagy körültekintéssel az előbbire regisztráljátok a csapatot.
  • A résztvevő (a “coach”-ok által benevezett) csapatok listája megtekinthető az ICPC magyar verseny oldalán.

A verseny menete

  • A feladatok a http://uva.onlinejudge.org oldalon lesznek elérhetőek, itt kell feltölteni a megoldásokat is.
  • A megoldandó feladatokat a csapatok kinyomtatva is megkapják.
  • Verseny közben (az utolsó 1 óra kivételével) az állás minden résztvevő számára nyomon követhető.
  • Miután a versenynek vége, a végeredmény 1 órán belül nyilvános lesz.

Főbb szabályok

  • A versenyen 3 fős csapatok vehetnek részt. Minden csapat egy 6-12 feladatból álló feladatsort kap (ugyanazt).
  • Használható programozási nyelvek: C, C++, Pascal, Java, Python
      ANSI C 5.3.0 - GNU C Compiler with options: -lm -lcrypt -O2 -pipe -ansi -DONLINE_JUDGE
      JAVA 1.8.0 - OpenJDK Java
      C++ 5.3.0 - GNU C++ Compiler with options: -lm -lcrypt -O2 -pipe -DONLINE_JUDGE
      PASCAL 3.0.0 - Free Pascal Compiler
      C++11 5.3.0 - GNU C++ Compiler with options: -lm -lcrypt -O2 -std=c++11 -pipe -DONLINE_JUDGE
      PYTH3 3.5.1 - Python 3 
    
  • Egy csapat pontosan egy számítógépet használhat. Ezen kívül elektronikus segédeszközt tilos használni, viszont bármiféle nyomtatott vagy írott anyagot szabad és ajánlott.
  • A verseny nyelvezete a nemzetköziség okán angol, így a feladatok is angolul kerülnek kiírásra (nem kell oxfordi angoltól tartani, de nem szégyen angol-magyar szótárt is hozni). A feladatok témaköre várhatóan változatos.
  • A feladat szövegében mindig pontosan definiálva van az input és output formátuma. A programot úgy kell megírni, hogy a standard inputról olvasson, és a standard outputra írjon. Elkészült megoldásokat el kell küldeni, amire rövid időn belül válasz jön a szervertől.
    20 perc időbüntetés jár minden hibás tippért (ami nem Accepted), amit csak akkor számítanak fel, ha végül sikerül megoldani a feladatot. Azt, hogy konkrétan milyen inputtal tesztelik a programot, nem lehet tudni, de mindenképp megfelel a specifikációnak.
  • A végső rangsor elsődlegesen a megoldott feladatok száma szerint, azon belül idő szerint rendezett. Az idő a megoldott feladatokra fordított idők összege. Egy feladat ideje a verseny kezdetétől az első elfogadott megoldásig eltelt idő, amihez hozzáadódnak az esetleges hibás tippekért járó +20 percek.